søndag 23. august 2009

Krabbe krølle blir god middag

Alle gode ting er tre, i dag var tredje lørdagen jeg sto først i køen hos skalldyrboden, og endelig hadde de krabber til meg. Da var det bare å kaste seg rundt og koke krabber, bake urtebrød, lage aioli og forberede et skikkelig festmåltid.

Selve krabbespisingen krever to friske hender rikelig med servietter og en person til å holde katta unna. Bali hadde utrolig lyst på krabbe og viste hvilken akrobat hun er, hun fikk virkelig strekt ut, og vi fikk skjerpet appetitten med å ”jage” henne. Vi fikk også en flott oppvisning i furting da hun forsto at her i huset nytter det ikke å tigge. Hun snudde rompa til med en mine en dronning verdig.

Krabbelag

1-3 krabber pr person
Dill og estragon (rikelig med urter)

Hvis krabbene er levende må de kokes i rikelig med kokende saltet vann med urter i.
La vannet koke opp og fosskoke, ha en og en krabbe i og la vannet koke opp mellom hver krabbe. Når siste krabbe er lagt i vannet la vannet koke opp. Legg på lokk og trekk kjelen til side. La krabbene avkjøle i kokevannet.




Urtebrød
5 dl lunket vann
½ pk tørrgjær
½ ts salt
litt olivenolje
ca 250 gr grovt mel
ca 250 gr fint mel
2 dl finhakket ferske krydderurter (oregano, dill, estragon, persille, ramsløk eller andre urter du liker eller har i hagen).

Lag en smidig deig, hev i minst en time på et lunt sted, klem deigen ut til ca 2-3 cm tykkelse. Strø på urtene, og rull deigen sammen og klem deigen ut til 2-3 cm tykkelse på et stekebrett. Jeg bruker paellaformen, da får jeg et rundt og fint brød. Etterhev brødet i 20-30 min, og stek på 200 ºC i ca 35 minutter.


Hvitløkmajones

2 eggeplommer
1 ts dijonsennep
salt, pepper, sukker, sitronsaft og hvitløk
olivenolje og nøytralolje

Bland eggeplommene med sennepen, visp kraftig og spe i oljen dråpe for dråpe. Jeg liker å bruke ca ½ dl olivenolje og ca 1,5 dl nøytral olje. Smak majonesen til med salt, sitronsaft, sukker, pepper og revet hvitløk. Hvis majonesen blir for fast, kan den spes ut med litt kaldt vann.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar