torsdag 13. august 2009

Brødbaking er gøy.

Jeg baker brød hver uke, fordi det er godt med hjemmebakt brød. Hvis jeg skal kjøpe virkelig godt grovt brød krever det en grundig studie av innholdsfortegnelser, det er mer enn jeg gidder.
Brødene jeg bakte i dag lages etter ”jeg tar hva jeg har” prinsippet.


I dag hadde jeg en rest kulturmelk, litt byggryn og hvete helkorn i deigen, det gir saftige holdbare brød.

Bygg og helkornsbrød

1 dl hvete helkorn
1, 5 dl byggryn
Legges i bløt i 1 l kaldt vann natta over eller kortvarianten hell over kokende vann og la stå en times tid.

Gjær rørt ut i ca 5 dl lunket vann
Ca 5 dl kulturmelk
1 ts salt
½ dl linfrø
2 dl store havregryn
½ dl solsikkefrø
½ dl gresskarfrø
ca 3-5 dl sammalt grovt hvetemel
og hvetemel til passe deig

Kjør alt sammen i kjøkkenmaskin med deigkrok, la maskinen gå i ca 10 minutter og sett til heving i 1- 1,5 timer.
Trill ut tre brød, eller gjør som meg og klem deigen ut i tre former og stek på 180ºC i ca en time og 15 minutter til brødene har en hul lyd ved lett banking på undersiden.
Dette gir ganske grove brød og jeg justerer mel mengden etter hvert som jeg har det i maskinen, sånn at deigen ikke blir for fast.

1 kommentar: