tirsdag 1. september 2009

Blomkålsuppe


Høstens ferske blomkål er dømt til et liv som suppe. Min variant er make til mammas, det er den eneste blomkålsuppa som duger her hos oss. Jeg har prøvd utallige eksotiske varianter, men søker tilbake til røttene gang på gang. Mammas hemmelige ingrediens er aromat, smaken av blomkålsuppe med et lite dryss aromat er som en tidsmaskin tilbake til 80-tallet. Vips sitter jeg i spisestua hjemme og dypper halve brødskiver i suppa mens jeg småkrangler med søsknene mine.



Mammas blomkålsuppe.
Gir ca 1 l suppe


1 blomkål i små buketter
2-3 dl vann
7 dl melk
1 ss kjøttfond + litt aromat
2 ss smør
3 ss hvetemel

Kok blomkålen lett mør i vannet ( maks 3 minutter), sil av blomkålen men ta vare på vannet.
Smelt smøret og ha i melet, spe med melk og kokevannet fra blomkålen. Rør godt sånn at suppa blir klumpefri. Ha i buljong og litt aromat og la suppa koke opp og trekke i 5 min til melsmaken er vekk. Ha i blomkålen og suppa er klar til servering.

Suppa kan gjøres litt mer festfin hvis du bytter ut litt av melken med litt fløte og har et lite dryss med finhakket bladpersille på toppen.
Men jeg foretrekker den 80- talls.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar