torsdag 31. desember 2009

Deig i mine armer




Etter en lang og fredelig juleferie passer det godt med en liten smak av krydder på vei inn i det nye året. Dette brødet er perfekt følge til lange søndagsfrokoster eller som et dekadent innslag i matpakken.


Brød med epler kanel og nøtter

4 dl havregryn
3 dl grovmalt hvete
6 dl yoghurt naturell/kefir
2 ts kanel
2 grønne epler, revet
50 g gjær
1 ts salt
ca 7 dl hvetemel
3 dl hasselnøtter (grovhakket)

Rist havregrynene i tørr panne til de er gyllne, men ikke svidd.
Varm yoghurten og rør ut gjæren, og bland alt til deig i kjøkkenmaskin.
La deigen heve en times tid og lag to runde brød. Etterhev i ca 20-30 minutter og stek brødene i ca 30-45 minutter på 200ºC.


2 kommentarer:

  1. Hei.
    Ser virkelig ut som du er en kløpper på kjøkkenet..
    Jeg lurer på om du kanskje har en brødoppskrift som er uten Melk eller Egg.
    Jeg har en liten en på snart 6 mnd som har Melk og Egg allergi . Fant ut jeg har melkeallergi selv også.
    Greia er at brød det klarer jeg bare ikke. De blir flate og stein harde.. men nå må jeg finne på noe siden gullet har de allergiene han har..
    Helst noe som er ape sikkert thi hi ..
    Flott blogg foresten ..

    Hilsen Wendy

    Min blogg www.twgutta.blogg.no

    SvarSlett
  2. En oppskrift som er apesikker, hmmm... :)

    Du kan jo prøve denne:
    http://hverdagenfest.blogspot.com/2009/08/brdbaking-er-gy.html

    Du kan bare bytte ut kulturmelken med lunket vann.
    Og hvis gutten din ikke liker hele frø i, mange barn liker ikke "rare" ting i brødet, kan du bytte frøene ut med grovt mel eller kruska/havrekli.


    En annen ting jeg har funnet ut er at øvelse gjør mester. Har laget endel brød, som selv ikke fuglene vil spise.

    Det gjelder å føle seg litt frem, hvis deigen blir for fast blir det ofte murstein. Det bedre at deigen er for løs, det kan rettes opp med å kna inn litt mer mel når du skal trille ut brødene.

    Lykke til!

    SvarSlett