lørdag 17. april 2010

Ramsløk, vikingenes hvitløk

Ramsløk, vikingenes hvitløk, er en av de første nytteplantene som stikker hodet frem når snøen smelter. Den smaker omtrent som hvitløk og kan brukes som hvitløk. Jeg bruker å lage ramsløkpuré, den holder fint et år i kjøleskapet. Jeg har enda et glass igjen fra i fjor og den er like fin nå som da jeg laget den i påsken 2009.
Der ramsløken vokser vokser det ofte rikelig, men plukk bare bladene og la noe stå igjen til å blomstre.

Ramsløken på bildet er nettopp kommet opp, men bladene blir ca 25 cm høye og er et flott skue i vårskogen.

Ramsløkpuré
3 l ramsløkblader
mild olivenolje
salt

Kjør ramsløkbladene i foodprosessor og ha i nok olivenolje til at bladene moses godt, ha i litt salt.
Ha pureen på rene glass og oppbevar i kjøleskap eller en kjølig kjeller. Puréen er holdbar i minst ett år i uåpnet glass, åpnet holder den i noen uker. Jeg bruker å ha pureen på små glass. Bruk gjerne slike som det har vært tomatpurée ol. på, de er passe størrelse til at jeg får brukt opp pureen i rimelig tid etter åpning.



Ovnsbakt sjalottløk
beregn 2 løk til hver
ramsløkpuré eller pesto
olivenolje
pepper

Skrell og del sjalottløken i to på langs, smør på litt ramsløkpure eller pesto og legg på på  aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje. Pakk løken inn i aluminimsfolie og bak i oven eller på grill i 15-20 minutter 

Fylt sjampinjong
beregn 1- 2 sopper til hver etter størrelsen på soppene
ramsløkpuré eller pesto
olivenolje
salt og pepper

Knekk stilkene av soppene og ha i litt ramsløkpure og olivenolje. Sett stilken tilbake og pakk soppene i smurt folie og bak i ovnen eller på grillen i 15-20 minutter.

1 kommentar:

  1. Så bra med en oppskrift på ramsløkpure! Den skal jeg prøve :) hilsen Tone A.

    SvarSlett