mandag 12. april 2010

Fiskegrateng


Heimelaga fiskegrateng med skikkelig hvitsaus, godt krydret med ferskrevet muskat, salt og pepper og mye fisk, det er mat for mons. Råkostsalat og kokte mandelpoteter, det høres så hverdagslig ut, men er nesten blitt en luksus, fordi vi ikke tar oss tid til å lage slik mat på hverdagene.


Fiskegrateng

500 g hvit fisk
2 dl makaroni (ukokt)
hvitsaus
4 ss hvetemel
5 dl melk
1 egg
1/2 ts muskat (nyrevet)
salt og pepper

Trekk fisken lett , bare nok til at den flakes lett. Kok makaronien.
Mens fisken trekker og makaronien koker, lager jeg kvitsaus.

Jeg lager kvitsausen uten smør, jeg bare rister ut melet i litt av melken som til en vanlig jevning og koker den opp. Så smaker jeg den til med revet muskat, salt og pepper. Når sausen har kokt i 5 minutter, tar jeg den av varmen og rører i eggeplommen. Eggehviten stivpiskes.

Bland fisk, makaroni og hvitsausen i em gratengform, og vend inn den stivpiskete eggehviten.
Oppå gratengen strør jeg et knust knekkebrød i stedet for strøbrød, fordi det er jeg vant med hjemmefra. Jeg synes også at knekkebrød smaker bedre.

Stek gratengen på 200ºC i 20-30 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar