fredag 11. januar 2013

Appelsin

Før jul spiste jeg klementiner både seint og tidlig, nå i januar og utover til april er det appelsiner som gjelder.
Det er mange sorter appelsiner gule og røde, de kommer på rekke og rad til butikkene fremover.
Da jeg var unge var det sesong på appelsiner, de kom i butikken til jul og forsvant i mai. Nå med moderne transport og lagringsmuligheter er det appelsiner i butikkene hele året, men jeg syns de er best nå på vinteren.


Min beste woksaus:
Saft av 1 appelsin
litt revet ingefær, finhakket chili og hvitløk
3 ss soyasaus
1/2 dl vann
Bland alt til sausen og hell det over ferdig wokede grønnsaker og evt kjøtt eller fisk.
Sausen blir varm på et øyeblikk så server umiddelbart. Du kan godt hvis du vil frese ingefær, hvitløk og chili i woken i lag med grønnsakene og bare helle det flytende over til slutt.

Appelsinsaft kan friske opp mange retter, jeg syns vanlig brunsaus blir mye bedre med saften av en halv appelsin. Appelsin er også godt i salat, i går lagde jeg bare en enkel grønn salat med isbergsalat, agurk, rødløk og appelsin. Veldig enkelt og friskt til helt vanlig stekt nakkekotelett av svin.
I jula lagde jeg kveite med appelsinsaus, kjempegodt og ganske enkelt å lage. Det vanskeligste var å ikke oversteke fisken, kveite blir lett tørr hvis den blir bakt for lenge.

Og dette er bare til "saltmat" appelsin til dessert er nammenam, men det får jeg komme tilbake til.

1 kommentar:

  1. Freistande!!! ;)
    Kan òg anbefala å ha nypressa appelsinsaft over kyllingen når den skal i ovnen ;)
    Siri

    SvarSlett