lørdag 8. januar 2011

Nytt år nye mulighter

Jeg har i mange år laget ukemeny og handlet en gang i uka. Men det siste halve året har vi falt litt ut av rutinen. Nå er det på tide å komme på rett vei igjen. Det å handle en gang i uka og planlegge middagen har mange fordeler. Jeg tror jeg bruker mindre penger, og i alle fall bruker jeg mindre tid på å handle; min fritid er verdifull. Å planlegge slik at grønnsaker og andre ting brukes opp før det blir ødelagt i kjøleskapet er lønnsomt både for miljøet og lommeboka.

Jeg lager ukemeny som går fra fredag til torsdag. Da handler vi torsdags kveld eller fredags ettermiddag. Jeg har en bok hvor jeg noterer opp menyen og hvor jeg fant oppskriftene, det må gå litt kjapt på hverdagene.

Jeg bruker ca 1 time i uka på å lage menyen og skrive handleliste. Vi tar hensyn til om vi skal ut en kveld da lager vi noe enkelt eller varmer en rest fra tidligere. Ikke glem at du også skal ha frokost lunsj, frukt og grønt til mellommåltider og lørdagssnop når du skriver handleliste.


Meny uke 2: Denne uka er frisk som en fisk tema, jeg fikk 10 kg torsk av en kollega.

Fredag: Pizza (vi har alltid hjemmelagd pizza på fredagene)
Lørdag: Auberginegrateng med salat
Søndag: Rester fra lørdag (Geir jobber seint)
Mandag: Hjemmelagde fiskeboller med vri i tomat og karrisaus
Tirsdag: Torsk i kokosmelk med dampet brokkoli og brun ris
Onsdag: Bergensk fiskesuppe
Torsdag: Fiskegryte med ingefær og brokkoli

Fisken på bildet er en steinbit, som bor i Polaria i Tromsø

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar