fredag 10. desember 2010

Peanøttsaus

Jeg var på en liten julefest her en dag. Der snakket vi om maten vi spiste og visst og gale. Under samtalen klarte jeg ikke å la være å nevne, at jeg og lager min versjon av peanøttsaus. Min saus smaker litt anneledes enn den vi fikk med maten, men er veldig god og smaker godt av peanøtter og kokos.

Peanøttsaus

1/2 løk
100-150g peanøtter
1 ss tomatpure eller ketsjup
1 dl kokosmelk
ca 1-2 ss soyasaus/østersaus ( kan bruke HP saus)
litt revet ingefær, hakka chili og hvitløk
vann

Skrell og finhakk løken, eller finhakk den i foodprosessor i lag med litt chili, ingefær og hvitløk.
Stek løken myk og blank i litt olje. Finhakk peanøttene i fooden. ha nøttene i panna i lag med løken, tomatpureen og litt soyasaus og litt vann (sånn at det ikke svir)
La det koke opp og ha i kokosmelka, kok sausen litt inn.

Tips: bruk vanlige ristede peanøtter og skyll av saltet før de males i foodprosessor.

Denne sausen passer veldig godt til ferske vårruller, kylling og grillmat.

Bilde kommer senere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar