lørdag 19. september 2009

Sopptur til Fusa

Hva gjør jeg når jeg har en blank lørdag liggende foran meg? På denne tiden av året er sopptur det opplagte valget. Avgårekåre ut i skogen, nesa ned i mosen, kantarellene opp i kurven. Dagens tur gikk min svigerfars barndomshjem, hvor jeg har funnet spennende sopp tidligere.
I kurven i dag havnet fem ulike sorter kantarell, det var vanlig kantarell, gul trompetsopp, svarttrompetsopp, gråtrompetsopp, og traktkantarell. Vi fant også ganske mye annen matsopp bl.a mye blekpiggsopp og røde og brune skrubber. Piggsoppen står i kjøleskapet blandet med traktkantarell og skal bli soppsoya, som er mitt nye mateksperiment.
Middagen i dag ble sopppai og eplekake til dessert, av de gode eplene vi fikk av min kjærestes tante og onkel (gratulerer med 29 års bryllupsdag)

Slik må det ha sett ut i edens hage, et helt korps av svarttrompetsopp

                                                    Svart trompetsopp

Blek piggsopp på lang lang rekke.

Soppai

Deig
250 g hvetemel
75 g smør
1 eggeplomme
1-3 ss vann

Kjør deigen sammen mikser, og la den hvile ½ time i kjøleskap (gjerne lenger)

Fyll
1 løk
1 rød paprika
500 g kantarell
½ ts salt
2 fedd hvitløk
krydder*

Eggestand
3 egg
1, 5 dl lettrømme/kesam
½ dl melk/matfløte
2 ss maizenna
1 ts salt

Kjevle ut deigen i en passende form, og forstek i 10 –15 min på 200ºC.
Rens og del soppen i mindre biter, skjær løken og paprikaen i tynne skiver, svisj løk og paprika mykt i lag med soppen.
Legg fyllet på det forstekte paiskallet, bland eggestanden og hell den over.
Stek paien på 200ºC i 30-40 min til eggestanden er stivnet.

*Jeg bruker 1/2 ts karri som krydder når jeg lager pai med kantarell, bruker du annen ”mildere” sopp f.eks steinsopp eller blek piggsopp kan du godt bruke litt muskat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar