mandag 6. mai 2013

Sushi til hverdags


Hverdagssushi hos oss er sashimi. Da setter jeg på risen og lar den trekke ferdig mens vi går tur med hunden. Når vi kommer inn er det kjapt å skjære grønnsaker og fisk i passe biter og maten er klar på et øyeblikk.

Til to personer bruker jeg

1,5 dl sushiris
300-400 g fisk, laks, kveite, kamskjell
1/2 avokado
1/2 mango
1/2 agurk
2-3 vårløk
Dressing til risen
2 ss epleeddik
2 ss vann
2 ts sukker

Begynn med å vaske risen. Ha den i et dørslag og skyller den godt, mens jeg rører i den med hånden.
Sett på plata og dekk med ca 3 dl vann, kok opp, når riden koker slår jeg av plata og lar risen stå på ettervarmen i  ca 30 minutter.(tiden det tar å gå runden med vofsen)

Når vi kommer inn skjærer jeg opp grønnsaker og fisk og server med ris, soyasus, wasabi og syltet ingefær.

Makiruller hvis du vil lage litt mer ut av det.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar