søndag 11. november 2012

Betasuppe

 
Betasuppe eller kjøttsuppe som vi kaller det hjemme i Rana. Det er perfekt mat å lage til mange og alle liker en skikkelig kjøttsuppe.
Betasuppe er ikke akkurat snarlagd, men kan godt å lages ferdig dagen før og varmes opp.

Jeg bruker røykekjøtt av sau i dagens suppe, men røykeknoke av svin eller oksebog er gode alternativ.

Kjøttsuppe
1kg røykekjøtt
2 dl hele byggryn
2-4 løk
500 g gulrøtter
1 kg kålrabi
200 g sellerirot
1 purreløk
1kg potet

Jeg la kjøttet i kaldt vann i går kveld. Saltkjøtt må vannes ut ellers blir maten uspiselig salt.
Finn frem din største kasserolle (til betasuppe bruker jeg pinnekjøttgryta) og begynn med å sette kjøttet og byggrynene på kok. Ha på vann til det såvidt dekker og kok opp og la kjøttet trekke i ca 45 minutter til en time.
I mens kjøttet trekker begynner jeg å skrelle og kutte poteter, gulrot og de andre grønnsakene i små terninger.
Når kjøttet er mørt og slipper beinet tar jeg det ut av panna. Ha grønnsakene i krafta og kok opp, det kan hende du må ha i litt mer vann.
Nå kjøttet har fått kjølne litt skjærer jeg det i små terninger og har dem tilbake i gryta og lar alt koke/ trekke til grønnsakene er møre.

Alt i alt tar det ca 2- 3 timer å koke ferdig en diger betasuppepanne. Denne oppskriften gir ca 8-10l suppe og er nok til minst ti sultne personer. Server med flatbrød, er det helg og fest passer øl utmerke til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar