torsdag 4. oktober 2012

Urtesalt

På tide å redde siste rest fra hagen. Urtene mine har fått vokse vilt de siste ukene. I dag klippet jeg ned alle urtene, og lagde årets urtesalt.
Det er genialt enkelt hiv urtene i hurtigmikser, bland med grovt salt og legg til tørk over natten i urtetørka.



Jeg glemte helt at jeg har en blogg, i stedet for et bilde der kjøkkendisken er dekket av lekre urter serverer jeg et bilde av "grønske" til tørk...
















I årets urtesalt har jeg:
Rosmarin, gressløk, kjørvel, salvie, mynte og oregano.
Jeg hadde også i en halv squash for å gi foodprossessoren noe å jobbe med.
Det ga 4,5 dl "grønske" og jeg blandet det med 2 dl grovt salt.
Nå ligger urtesaltet til tørk, når det er tørt får urtesaltet en runde i morter før jeg legger det på tette glass.




3 kommentarer: