søndag 26. august 2012

Hvitløksylta kantarell


Jøje meg, det vokser kantarell overalt.
Jeg har spist stekt eller stuet kantarell nesten hver dag i flere uker. I dag ble halve fangsten syltet med hvitløk, etter en oppskrift i boka Sopp av Trond Moi. Det blir godt tilbehør utover høsten.

Hvitløksylta kantarell

1 kg kantarell
10 fedd hvitløk
2 laubærblader
Salt
3 dl olivenolje
1dl hvitvins eddik

Ha soppen og hvitløken i en vid kasserolle og damp til alt vannet er borte. Hell på eddik og olje og gi det oppkok. La det avkjøles og hell på rene glass. Jeg brukte 1 dl med en ganske kraftig ekstra virgin oliven olje og 2 dl med en nøytral rapsolje. (måtte bruke det jeg hadde i hus)

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg bor også i Os, hvor går du på kantarelljakt? Jeg skal selv lage syltede kantareller og div andre grønt og frukt.

    Bloggen min kristinsesilie.blogspot.no

    SvarSlett
  2. Jeg sier det samme til deg som svaret jeg fikk på samme spørsmål en gang for lenge siden.

    Ta deg en tur i nærmeste skog og gå der jevnlig hele soppsesongen. Da finner du all den sopp du trenger og mere til.

    Det fine med å bo på Os er at uansett hvor du bor så er det bare 10-15 minutter å gå før du står i flott skog. Osmarka, Hegglandsdalen, Hatvik, Ulven, Lysekloster, Søfteland, Strøno, det er fritt valg på øverste hylle.

    Hvis du er ny med soppplukking anbefaler jeg at du bruker soppkontrollene (Bystasjonen søndager i september kl 16-17) og gjerne kom på besøk i soppforeningen i Bergen. Vi har møter hver kl 19-21 alle mandagene i september på realfagsbygget i Bergen.

    SvarSlett