søndag 12. mai 2013

Juksesurdeig


I vinterferien kjøpte jeg noen pakker med "juksesurdeig"det er surdeigspulver som i lag med litt gjær gir et godt velsmakende rugbrød med litt surdeigsmak. Det ble ikke som ekte surdeig, men godt ble det. Anbefales for de som ikke gidder å bruke en uke på å bake brød.



Til ett brød

5 dl lunket vann
5 dl grov sammalt hvete
1/2 ts tørrgjær
1 pk surdeigspulver
1/2 ts salt
Siktet hvete til passe deig.

Jeg lagde en ganske løs deig, jeg løste opp surdeigspulveret og gjæren i vannet og blandet med halvparten av grovmelet. Lot det stå varmt i ca 15 minutter så gjæren begynner å virke, kjørte det videre i maskin og hadde i mer mel til en passe litt fuktig deig.
Jeg hadde ikke rugmel i huset og brukte bare grov sammalt hvete og litt siktet hvete med godt resultat.

Jeg lot det heve i litt over to timer, sto to timer på surdeigspakken. Trillet ut brødet og lot det etterheve i ca 20-30 minutter.

Det er bare å følge oppskriften bak på pakken, jeg kjøpte min surdeig i Sveits. Fremgangsmåten er omtrent den samme på de surdeigsgjærpakkene de selger på Coop.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar