mandag 28. januar 2013

Blomkål og brokkolisuppe


Januar er snart over og dere er kanskje lei sparetips?
Mitt sparetips er grønnsaksupper med bønner eller linser, billig og mettende.

Dagens suppe er uten linser fordi jeg ikke ville eksperimentere for mye med min enkle og gode blomkål og brokkoli suppe.

Blomkål og brokkolisuppe.

1/2 Brokkoli
1/2 Blomkål
Ca 5 dl melk
ca 5 dl vann
evt jevning
salt/urtesalt/buljong og pepper

Del blomkålen i små buketter og kok dem nesten møre i litt vann.

Hvis du lager en jevnet suppe lag jevning av 1 ss smeltet smør og 3 ss hvetemel, spe med vannet du kokte blomkålen i. Kok opp og spe med melk hvis suppa blir for tykk.
Ha i brokkoli i småbiter, jeg koker brokkolien mør i suppa og kjører den glatt med stavmikser.
Smak til med litt salt og pepper, ha i blomkålen og la alt bli gjennomvarmt.
Siden vi fortsatt er i januar spiste jeg grovt knekkebrød til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar