lørdag 31. oktober 2009

Lørdagskos

En hel lørdag bare til å surre rundt, starter perfekt med laaang frokost. BT-magasinet og sveler med syltetøy gir helgekosen en pangstart. Oppskrifter på sveler varierer etter hvem du snakker med, og hvor i landet de bor. Mine sveler er inspirert av mormor til en venn av meg. For at de skal være ekte mormorsveler, må egg og sukker piskes til eggedosis. Eggedosisen gjør at svelene hever veldig flott, og blir tykke og deilige.







Sveler

3 egg
4 ss sukker
ca 2 dl kulturmelk
ca 2 dl vanlig melk
ca 3-5 dl hvetemel
1 ss natron og 1 ts hornsalt
 3-4 ss smelta smør
salt (1 ts)

Pisk eggedosis av egg og sukker, bland forsiktig i melk og det tørre, til passe røre og rør i smelta smør til sutt. Røra skal være som vaffelrøre, ganske tykk.
Jeg bruker ca mål på mel, sukker og melk fordi det varierer på hvor mye mel røra tar opp. Sveler og vafler blir best etter, jeg tar det jeg har prinsippet.
Har du ikke natron eller hornsalt i huset kan du bruke 1 ts bakepulver.

Stek svelene på takke eller tørr panne på middels varme. Svelene snus når det begynner å bli bobler på oversida, og stekes gyldne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar